Współczesna młodzież w Polsce coraz częściej korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, zmieniając swoje podejście do edukacji, pracy i codziennego życia. Fundacja IT Girls oraz Nationale-Nederlanden, przy wsparciu CampusAI, wspólnie działając na rzecz edukacji technologicznej i odpowiedzialnego podejścia do innowacji, zaprezentowały raport „Pokolenie AI. Jak młodzież korzysta ze sztucznej inteligencji”. Opracowanie dostarcza kompleksowego obrazu, jak młodzi Polacy postrzegają i wykorzystują sztuczną inteligencję, jakie są ich potrzeby, a także jakie wyzwania i zagrożenia dostrzegają w tej technologii. W raporcie znajdziemy komentarze ekspertów i ekspertek, takich jak: Artur Kurasiński, Aleksandra Przegalińska, czy Jowita Michalska.
Młodzież a sztuczna inteligencja – główne wnioski raportu
Świadomość na temat zagrożeń i odpowiedzialnego korzystania
Współpraca na rzecz przyszłości technologii
Fundacja IT Girls powstała, by wspierać równe szanse w dostępie do edukacji technologicznej i promować odpowiedzialne korzystanie z innowacji. Raport „Pokolenie AI. Jak młodzież korzysta ze sztucznej inteligencji” pokazuje, że młodzież w Polsce korzysta z AI świadomie i efektywnie – aż 67% uczniów wykorzystuje ją w nauce, a 50% w pisaniu prac, co potwierdza ogromny potencjał tej technologii. Jednak wnioski z badania są również sygnałem alarmowym. Zbyt niski poziom zaangażowania nauczycieli i rodziców w edukację na temat AI wymaga natychmiastowej reakcji. Musimy zadbać o to, by młodzież nie tylko znała narzędzia, ale też potrafiła krytycznie analizować ich działanie i możliwe skutki, zwłaszcza w kontekście etycznym i ochrony danych
- mówi Wioletta Klimczak, współzałożycielka i prezeska zarządu Fundacji IT Girls.
Raport „Pokolenie AI: Jak młodzież korzysta ze sztucznej inteligencji” dostarcza cennych informacji na temat tego, jak młodzi ludzie postrzegają i wykorzystują AI. Jednym z kluczowych wniosków jest fakt, że większość badanych zna termin sztuczna inteligencja, a 2/3 z nich przyznaje, że korzysta z narzędzi opartych na AI. To dowodzi, że młodzi ludzie są świadomi wpływu sztucznej inteligencji na ich codzienne życie, a rozwój kompetencji w tej dziedzinie to nie tylko przyszłość, ale przede wszystkim potrzeba. AI odgrywa coraz większą rolę w naszym życiu, zmieniając sposób, w jaki pracujemy, uczymy się i prowadzimy biznes. Dlatego Nationale-Nederlanden nie tylko angażuje się w edukację młodzieży, ale także inwestuje w szkolenia i rozwój swoich pracowników w dziedzinie nowych technologii oraz AI
– podkreśla Liwia Kwiecień, Członkini Zarządu ds. HR w Nationale-Nederlanden.
Kolejny krok: program edukacyjny o AI
Nationale-Nederlanden działa w Polsce od 1994 roku. Firma jest jednym z liderów rynku, specjalizującym się w ubezpieczeniach na życie, oszczędnościach i emeryturach. W ofercie posiada produkty, które pomagają klientom dbać o to, co dla nich najważniejsze, czyli życie i zdrowie. Jako firma odpowiedzialna społecznie od lat angażuje się w inicjatywy, które rozwiązują problemy społeczne i poprawiają jakość życia Polaków.
Fundacja IT Girls to organizacja która wspiera, zrzesza i edukuje dzieci, młodzież oraz kobiety zainteresowane pracą w zawodach technologicznych, w szczególności informatycznych. Aktywnie działając w zawodzie po ukończeniu Informatyki na Politechnice Warszawskiej i na co dzień obserwując jak niewiele kobiet pracuje i studiuje na kierunkach związanych z nowymi technologiami, założycielki fundacji siostry Adrianna i Wioletta Klimczak postanowiły poprawić te statystyki poprzez pracę z dziećmi i młodzieżą. Celem fundacji jest zaszczepienie wśród nich przekonania, że żaden zawód nie ma płci. Fundacja zrzesza ponad 190 wolontariuszy z całej Polski. Obecnie już ponad 89 000 chłopców i dziewczynek skorzystało z warsztatów edukacyjnych, materiałów i programów mentorskich prowadzonych przez fundację w całej Polsce.