Zdecydowanie największym wyzwaniem, jaki dostrzegają firmy we wdrożeniu PPK są dodatkowe koszty, jakie pracodawcy będą musieli ponieść w związku z obowiązkowymi wpłatami ze strony pracodawcy (74 proc.). Zgodnie z ustawą, minimalna kwota, którą będzie musiał odprowadzać dla każdego uczestnika to 1,5 proc. jego wynagrodzenia.
Mimo kluczowej roli, jaką zatrudniający będą pełnić w prowadzeniu PPK, aż 61 proc. uczestniczących w badaniu firm przyznaje, że obawiają się, że PPK traktowane będą przez pracowników jako program rządowy, a nie świadczenie, które sfinansuje pracodawca. Proces wprowadzania PPK do firm powinien być więc uzupełniony działaniami edukacyjnymi, które pozwolą pracownikom zrozumieć założenia projektu oraz mechanizmy funkcjonowania PPK. Świadomość i wiedza na temat PPK mogą zwiększyć zaufanie społeczne i zachęcić Polaków do skorzystania z tego programu.
Bazując na naszym wieloletnim doświadczeniu w praktycznym doradzaniu pracodawcom w tworzeniu i funkcjonowaniu form dodatkowego oszczędzania na emeryturę przygotowaliśmy kompendium wiedzy o PPK, które powinno pomóc każdemu zainteresowanemu w zrozumieniu nie tylko jak będą działały te rozwiązania, ale także, a może przede wszystkim w przygotowaniu się do wyzwań jakie niosą ze sobą PPK.
– mówi dr Antoni Kolek, Prezes Zarządu Instytutu Emerytalnego.
Wprowadzenie PPK wiąże się z szeregiem nowych obowiązków, jakie czekają pracodawców. To oni odpowiadają chociażby za wybór instytucji finansowej, która będzie zarządzać pracowniczym planem kapitałowym oraz za zawarcie z nią umów w imieniu swoich pracowników. Dlatego odpowiednie przygotowanie i zrozumienie wymogów, jakie są stawiane zatrudniającym, jest kluczowe dla powodzenia tego projektu.
– mówi Grzegorz Chłopek, prezes Nationale-Nederlanden PTE.