W wyniku rozprzestrzeniającego się wirusa SARS-CoV-2 Polacy porzucili transport publiczny i przesiedli się do swoich aut i na rowery. Jak wynika z badania Nationale-Nederlanden „Polacy na dwóch kółkach” aż jedna czwarta Polaków w najbliższych miesiącach ma zamiar do codziennych podróży wykorzystywać jednoślad. Wiąże się to jednak z pewnymi obawami – co drugi użytkownik roweru lub hulajnogi przyznaje, że w trakcie jazdy odczuwa zagrożenie ze strony innych uczestników ruchu drogowego.
Komunikacja miejska w odstawce
Taka zmiana nie powinna jednak dziwić. Rowery jako środki transportu czy urządzenia rekreacyjne od wielu lat cieszą się w Polsce rosnącą popularnością. Można powiedzieć, że pandemia koronawirusa w pewnym sensie przyspieszyła ten wzrost. Polacy chcą zachować bezpieczny dystans społeczny i wolą przemieszczać się indywidualnie. Warto podkreślić, że wśród naszych respondentów blisko jedna czwarta podróżuje jednośladem przynajmniej raz w tygodniu
– mówi Ewa Dąbrowska, ekspertka Nationale-Nederlanden.
Samochody największym zagrożeniem rowerzystów
Informacja o tym, że co drugi Polak czuje się niezagrożony w trakcie jazdy rowerem może napawać jedynie umiarkowanym optymizmem. Statystyki mówią same za siebie. Według danych Komendy Głównej Policji - w 2019 r. miało miejsce aż 4,4 tys. zdarzeń z udziałem rowerzystów. Ta liczba powinna być przestrogą dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Chcąc uniknąć kolizji, kierujący jednośladem powinni z największą starannością stosować się do przepisów oraz poruszać się po wytyczonych ścieżkach, nie zapominając przy tym o środkach bezpieczeństwa
– dodaje Ewa Dąbrowska z Nationale-Nederlanden.
Bardziej dbamy o sprzęt niż o siebie
Patrząc na deklaracje respondentów można wywnioskować, że Polacy są bardziej skłonni dbać o mienie, niż o własne zdrowie. Tylko nieco ponad jedna czwarta badanych, potwierdza że zakłada kask lub ochraniacze, a 9 proc., że ma wykupione ubezpieczenie w razie wypadku. Warto zaznaczyć, że polisa nie oznacza tylko odszkodowania w razie kradzieży czy urazu. Może gwarantować także wsparcie w transporcie lub naprawie sprzętu oraz umówieniu wizyty u lekarza
– mówi Ewa Dąbrowska z Nationale-Nederlanden.
O badaniu:
Badanie zrealizowane na zlecenie Nationale-Nederlanden przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS w dn. 22-23.05.2020. Badanie ogólnopolskie zrealizowane na próbie reprezentatywnej dla ogółu populacji w Polsce (N=1100), zrealizowane metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).