Stres w pracy, relacja z przełożonym, praca zdalna, która zawładnęła domem i życiem rodzinnym, nerwowe sprawdzanie od rana do nocy służbowych maili i smsów – długo można wymieniać czynniki, które wpływają na stan psychiczny polskich pracowników w pandemii. Wyniki badania Fundacji „Twarze Depresji” pokazują, że sytuacja jest bardzo poważna, dlatego temu problemowi poświęcona jest 14. edycja kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”. Akcja startuje 23 lutego w Ogólnopolskim Dniu Walki z Depresją.
Do tej edycji zaproszonych zostało aż trzech nowych ambasadorów: Marcin Bosak (aktor w tym wydaniu magazynu „Twarze Depresji’ pierwszy raz opowiedział o swojej walce z depresją), Mika Urbaniak i Bartek Jędrzejak. Wśród ambasadorów są również Urszula Dudziak, Marta Kielczyk, Małgorzata Serafin, Krzysztof Cugowski i Marek Plawgo. Organizatorem kampanii jest Fundacja „Twarze depresji”. Patronami honorowymi są: Krajowy Konsultant w Dziedzinie Psychiatrii, Polskie Towarzystwo Psychiatryczne i Lasy Państwowe. Do grona partnerów należą: Nationale-Nederlanden, Servier Polska, Forum Przeciw Depresji oraz miasta Warszawa i Łódź.
Aż 45 proc. osób biorących udział w badaniu fundacji doświadcza obniżenia nastroju i lęku w związku z wykonywaną pracą. Co trzeci ma kliniczne objawy depresji, a świadomość choroby deklaruje zaledwie 13 proc. z nich. Co drugi pracownik odczuwa wyższy poziom lęku niż przed pandemią, co trzeci cierpi na bezsenność, a ponad 60 proc. pracowników rano po obudzeniu czuje się niewyspanych i zmęczonych. To tylko kilka przykładów niepokojących wniosków z badania pt. „Stan psychiczny polskich pracowników w pandemii”, które przeprowadziła Fundacja „Twarze depresji”.
Co trzeci respondent w badaniu stwierdził, że jest smutny codziennie od co najmniej dwóch tygodni (30,3 proc.), podobna skala dotyczy osób, które utraciły zainteresowania (31,6 proc.). Więcej niż co druga jest zmęczona przez większą część dnia i nie ma energii od co najmniej dwóch tygodni (54,9 proc.). Do zdiagnozowania depresji muszą wystąpić co najmniej dwa z trzech głównych objawów i dwa z dodatkowych. Wśród nich – 44 proc. badanych zwróciło uwagę na problemy z pamięcią i koncentracją uwagi. Co czwarta osoba odczuwa - od co najmniej dwóch tygodni - spadek lub wzrost apetytu (24,7 proc.) i tyle samo pracowników przyznało, że mierzy się z myślami rezygnacyjnymi. Co warte podkreślenia aż 24,7 proc. z nich zaznaczyło, że ich życie straciło sens. To bardzo duża skala wystąpienia klinicznych objawów depresji – szczególnie w kontekście nieświadomości tej choroby.
W czerwcu 2021 roku przy współpracy z Nationale-Nederlanden został uruchomiony program bezpłatnej, zdalnej pomocy psychologicznej. Dzięki wsparciu finansowemu do końca stycznia udało się przeprowadzić 636 konsultacji. Prawie 70 proc. zgłaszających się po pomoc było poniżej 47 roku życia. Najczęściej z rozmowy z psychoonkologiem korzystały osoby chore na raka bądź po jego przebyciu. Do końca lutego br. w ramach programu zostanie zrealizowanych ponad 700 sesji.
Zapraszamy na FanPage Fundacji „Twarze Depresji” (facebook.com/twarzedepresji), kanał YouTube i stronę www.twarzedepresji.pl.