Z opublikowanego właśnie opracowania GUS „Wypadki przy pracy i problemy zdrowotne związane z pracą w II kwartale 2020 roku” wynika, że w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie, wypadkom przy pracy uległo aż 199 tys. osób, natomiast występowanie dolegliwości zdrowotnych związanych z realizacją obowiązków zawodowych wskazało blisko 40 proc. badanych. Te liczby są szczególnie warte uwagi, ze względu na fakt, że wielu Polaków od połowy marca wykonuje swoją pracę w domu. Choć z uwagi na epidemię koronawirusa znaczna część pracodawców umożliwiła swoim pracownikom pracę zdalną, to w Kodeksie pracy wciąż brakuje przepisów, które określałyby jej zasady. Jak więc w obecnej sytuacji dbać o bezpieczeństwo osób zatrudnionych?
Potrzebne jasne przepisy
Pomimo, że te statystyki robią wrażenie, można mówić o spadku liczby wypadków przy pracy. Zgodnie z danymi GUS opublikowanymi kilka dni wcześniej, w okresie od stycznia do września 2020 r. odnotowano 40,1 tys. osób poszkodowanych w wypadkach przy pracy, czyli o 24,1 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2019 r. Można więc zaryzykować twierdzenie, że podczas pandemii koronawirusa praca stała się bezpieczniejsza. Wciąż jednak brakuje jasnych regulacji dotyczących pracy zdalnej i kwestii ochrony pracowników. Do niedawna ten model pracy formalnie nie istniał – żeby móc wykonywać swoje obowiązki poza siedzibą firmy, należało zawrzeć umowę o telepracę. Teraz zgodnie z przygotowanymi przez rząd propozycjami, przepisy o pracy zdalnej mają zastąpić dotychczasowe regulacje i według zapewnień zostaną one wkrótce uwzględnione w Kodeksie pracy.
Bezpieczeństwo w domowym biurze
Odpowiedź firm na COVID-19
Skala zachorowań na wirusa SARS CoV-2 nadal utrzymuje się na wysokim poziomie. Nic dziwnego, że Polacy coraz częściej poszukują rozwiązań, które będą dla nich nie tylko wsparciem w sytuacji zarażenia, ale w tych trudnych chwilach zabezpieczą także ich rodzinę. Na rynku dostępne są już produkty skierowane do osób poszukujących nie tylko klasycznego, grupowego ubezpieczenia na życie, ale również wzmocnienia ochrony na wypadek zachorowania na COVID-19. W ramach dostępnych pakietów można liczyć na pomoc profilaktyczną, pomoc w czasie kwarantanny, a także na opiekę poszpitalną. Odpowiedzialny pracodawca powinien w tym zakresie wspierać swoich pracowników.